Keini, Kenizi, & Kadmoni
Today's Daf Yomi in Bava Batra 56a brings down a Mahloket as to what the Keini, Kenizi, and Kadmoni lands are. As you may recall, Avraham Avinu was promised these lands, but we were not to acquire them until the future.
The gemara says:
אמר רב יהודה אמר שמואל כל שהראהו הקב"ה למשה חייב במעשר לאפוקי מאי לאפוקי קיני קניזי וקדמוני תניא רבי מאיר אומר נפתוחא ערבאה ושלמאה רבי יהודה אומר הר שעיר עמון ומואב רבי שמעון אומר ערדיסקיס אסיא ואספמיא
Said Rav Yehuda in the name of Shemu'el: Any [land] that HKB"H showed to Moshe is obligated in Ma'aseir. What does this come to exclude? [It excludes the lands of the] Keini, Kenizi, and Kadmoni. We learned in a Beraita: [What are these lands?] Ribi Me'ir says: Naftuha, Aravia, and Shalma'a. Ribi Yehuda says: Mount Se'ir, Amon, and Mo'av. Ribi Shim'on says: Ardiskis, Asia, and Aspamia [Spain?1]
It turns out that Bereishit Rabba (the end of Parasha 44) also weighs in on this:
רבי דוסתאי בשם רבי שמואל בר נחמן אמר: לפי שאינו מזכיר כאן החוי, לפיכך הוא מביא רפאים תחתיהם.
רבי חלבו בשם רבי אבא בשם רבי יוחנן: כך עלה בדעתו של מקום להנחיל להם לישראל, ארץ עשרה עממים : את הקיני,ואת הקנזי, ואת הקדמוני,
ולא נתן להם, אלא ז': את החתי,
ואת הפרזי, ואת הרפאים, ואת האמורי, ואת הכנעני, ואת הגרגשי, ואת היבוסי, הרי שבעה. ולמה נתן להם שבעה? (פירושן לעיל) ואיזה הם הג' שלא ניתן להם?
רבי אומר: ערביה, שלמייה, נוטייה.
רבי שמעון בן יוחאי אומר: דרמוסקוס, ואסייא, ואספמייא.
ר' אליעזר בן יעקב אמר: אסיא, ותרקי, וקרטגינה.
רבנן אמרי: אדום, ומואב, וראשית בני עמון, הם הג' שלא נתן להם בעוה"ז.
אדום, שנאמר (דברים ב): כי לא אתן לך מארצו ירושה, כי ירושה לעשו נתתי את הר שעיר. ובמואב, כתיב (שם): אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה.
קנזי, הוא מעשו.
קיני וקדמוני, הוא מעמון ומואב.
אבל לימות המשיח יחזרו ויהיו לישראל, כדי לקיים מאמרו של הקב"ה. אבל עכשיו שבעה נתן להם, שנאמר (שם ז): שבעה גוים רבים ועצומים ממך.
Also, the Yerushalmi Shevi'it 6:1 brings down similar Shittot:
מה מקיים ר"א מאבותיך פתר לה לעתיד לבא דאמר רבי חלבו שמעון בר בא בשם ר' יוחנן אבותיך ירשו ארץ של שבעת עממין ואתם עתידין לירש של עשר עממים תלתי חורנייתא אילן אינון את הקיני ואת הקניזי ואת הקדמוני ר"י אומר ערביי' שלמייא נבטייא רבי שמעון אומר אסיא ואספמיא ודמשק ראב"י אומר אסייא וקרתיגנא ותורקי רבי אומר אדום ומואב וראשית בני עמון מאבותיך אבותיך אע"פ שנגאלו חזרו ונשתעבדו אבל אתם משאת' נגאלים עוד אין אתם משתעבדין מה טעם (ירמיהו ל) שאלו נא וראו אם יולד זכר כשם שאין הזכר יולד כך אתם משאתם נגאלין עוד אין אתם משתעבדין
The Yerushalmi Kiddushin 1:8 is almost the same as the Yerushalmi in Shevi'it, but slightly different:
מה מקיים רבי לעזר מאבותיך פתר לה לעתיד לבוא דאמר רבי חלבו שמעון בר בא בשם רבי יוחנן אבותיך ירשו ארץ ז' עממים ואתם עתידין לירש ארץ של עשר עממים תלתי אחרנייתא אילין אינון (בראשית ו) את הקיני ואת הקניזי ואת הקדמוני רבי יודה אמר שלמאה שכייה נכטייה רבי שמעון אמר אסייא ואסטטיה ודרמשק רבי ליעזר בן יעקב אומר אסייא וקרתיגנה ותורקי רבי אומר אדום ומואב וראשית בני עמון מאבותיך אבותיך אף על פי שנגאלו חזרו ונשתעבדו אבל אתם משאתם נגאלין עוד אין אתם משתעבדין מה טעמא (ירמיהו ל) שאלו נא וראו אם יולד זכר כשם שאין זכר יולד כך אתם משאתם נגאלין אין אתם משתעבדים.
1The רד"ל says that this cannot be Spain since it would be too far from Israel, so he wants to change the Girsa to אפמיא, which is part of Syria (see the very last Mishna in Messechet Hala)
0 Comments:
Post a Comment
<< Home