Fourth exile: Paras?
The last Midrash in Vayikra Rabba for Parshat Shemini:
משה ראה את המלכיות בעיסוקן את הגמל זו בבל שנאמר (תהלים קלז) אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו את השפן זו מדי רבנן ור' יהודה ברבי סימון רבנן אמרי מה השפן הזה יש בו סימני טומאה וסימני טהרה כך היתה מלכות מדי מעמדת צדיק ורשע אמר רבי יהודה ברבי סימון דריוש האחרון בנה של אסתר היה טהור מאמו וטמא מאביו ואת הארנבת זו יון אמו של תלמי ארנבת שמה ואת החזיר זו פרס
The Etz Yosef addresses this, and calls Paras a Kinui for Edom. I would imagine that it's so in this instance (i.e. when deriving it from the unkosher animals, even though in other parts of the same Midrash, it is called "Edom") because of the section that follows: כי מפריס פרסה הוא.
It is still interesting to note the exile as "Paras".
May we be saved from both Edom and Paras, and experience no more exile - as the Midrash concludes:
ד"א ואת הגמל זו בבל כי מעלה גרה שגררה מלכות אחריה ואת הארנבת זו יון כי מעלה גרה שגררה מלכות אחריה ואת השפן זו מדי כי מעלה גרה שגררה מלכות אחריה ואת החזיר זו אדום והוא גרה לא יגר שאינה גוררת מלכות אחריה ולמה נקרא שמה חזיר שמחזרת עטרה לבעליה הדא הוא דכתיב (עובדיה א) ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה
1 Comments:
Between Paras and Edom was Yavan. On the way from Edom to Paras, we have almost passed the time of the Hellenists.
Post a Comment
<< Home