Scroll to latest Interesting Recent Links

Tuesday, May 22, 2012

The Degalim and 5772

Bemidbar Rabba 2:7:
באותות סימנין היו לכל נשיא ונשיא מפה וצבע על כל מפה ומפה כצבע של אבנים טובות שהיו על לבו של אהרן מהם למדה המלכות להיות עושין מפה וצבע לכל מפה ומפה כל שבט ושבט נשיא שלו צבע מפה שלו דומה לצבע של אבנו ראובן אבנו אודם ומפה שלו צבוע אדום ומצוייר עליו דודאים שמעון פטדה ומפה שלו צבוע ירוק ומצוייר עליו שכם לוי ברקת ומפה שלו צבוע שליש לבן ושליש שחור ושליש אדום ומצוייר עליו אורים ותומים יהודה נפך וצבע מפה שלו דמותו כמין שמים ומצוייר עליו אריה יששכר ספיר ומפה שלו צבוע שחור דומה לכחול ומצוייר עליו שמש וירח על שם (ד"ה א יב) ומבני יששכר יודעי בינה לעתים זבולן יהלם וצבע מפה שלו לבנה ומצוייר עליו ספינה על שם זבולן לחוף ימים ישכון דן לשם וצבע מפה שלו דומה לספיר ומצוייר עליו נחש על שם יהי דן נחש גד שבו וצבע מפה שלו לא לבן ולא שחור אלא מעורב שחור ולבן ומצוייר עליו מחנה על שם (בראשית מט) גד גדוד יגודנו נפתלי אחלמה וצבע מפה שלו דומה ליין צלול שאין אדמתו עזה ומצוייר עליו אילה על שם נפתלי אילה שלוחה אשר תרשיש וצבע מפה שלו דומה לאבן יקרה שמתקשטות בו הנשים ומצוייר עליו אילן זית על שם מאשר שמנה לחמו יוסף שוהם וצבע מפה שלו שחור עד מאד ומצוייר לשני נשיאים אפרים ומנשה מצרים על שם שהיו תולדותם במצרים ועל מפה של אפרים היה מצוייר שור על שם בכור שורו זה יהושע שהיה משבט אפרים ועל מפה שבט מנשה היה מצוייר ראם על שם (דברים לג) וקרני ראם קרניו על שם גדעון בן יואש שהיה משבט מנשה בנימין ישפה וצבע מפה שלו דומה לכל הצבעים לי"ב הצבעים ומצוייר עליו זאב על שם בנימין זאב יטרף לכך נאמר באותות שסימנין היו להם לכל נשיא ונשיא

We see from the boldface part of this Midrash that the tribe of Levi had a stone on the Hoshen - namely Bareket - and the colors of his flag was red, white, and black. (Interestingly, later by Yissachar, it says that black is similar to blue [as opposed to the real black that is mentioned by Yosef] - but I digress.) The Yad Yosef on this Midrash quotes the Rada"l who is bothered by the fact that Levi doesn't have a flag according to the verses, so we don't know what the Midrash means when it talks about Levi's flag.

(Note that the Targum Yonatan in this week's Perasha labels the stones on the Hoshen differently and seems to have Bareket associated with Zevulun while separating Ephraim and Menashe, thus avoiding the problem.)

The newer version of the Etz Yosef, however, says that the verse specifically does mention a flag for Levi in 2:17:
וְנָסַע אֹהֶל-מוֹעֵד מַחֲנֵה הַלְוִיִּם, בְּתוֹךְ הַמַּחֲנֹת; כַּאֲשֶׁר יַחֲנוּ כֵּן יִסָּעוּ, אִישׁ עַל-יָדוֹ לְדִגְלֵיהֶם.
Then the tent of meeting, with the camp of the Levites, shall set forward in the midst of the camps; as they encamp, so shall they set forward, every man in his place, by their standards.
It comes out that there seem to be 2 opinions as to how many flags there were - either 12 or 13. Therefore, we must take the lowest common multiple of both numbers, which is 156. Then, multiply that by the gematria of the word דגל (flag), which is 37, and you get 5772.

And as Shir Hashirim Rabba says on the verse מִי-זֹאת הַנִּשְׁקָפָה, כְּמוֹ-שָׁחַר: יָפָה כַלְּבָנָה, בָּרָה כַּחַמָּה--אֲיֻמָּה, כַּנִּדְגָּלוֹת, the final stage of redemption is אימה כנדגלות. Also, Shemot Rabba 15:4 compares אימה כנדגלות to the redemption from the fourth exile of Edom - and as the Midrash explains there, the nations will fear Israel just like everyone fears HKB"H and the angels.

Ultimately, נרננה בישועתך ובשם אלהינו נדגל.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home