BeDavka Now
"So many Mahlokot in Kelal Yisrael, how can Mashiah come in such an environment?"
This refrain and others like it can be heard in shul social halls and read at least 100 times a month on Internet posts, tweets, comments, etc. And it truly is upsetting. But is it accurate?
Must Mashiah come only in a state of Ahdut? I know, I know, I have countless posts on the importance of Ahdut before Mashiah. But, is it Me'akeiv? Is it impossible for Mashiah to come without Ahdut? The sources seem to say no.
First of all, we know that Mashiah can come in a Dor Shekulo Hayav. Of course, this is not an ideal situation, but one of the 2 possibilities, and the scenario that seems - with our limited eyes - to be the one we're headed for.
Secondly, we know that Mashiah is supposed to come in a state of desperation. It could mean financial desperation, military desperation, or social desperation. When every subgroup is on-edge due to attacks from its neighboring subgroup, this is a case of social desperation.
Finally, we know that Mashiah is supposed to come with היסח הדעת - while our minds are off the topic. Maybe the aforementioned refrain has contributed to this היסח הדעת that has caused us to give up hope on Mashiah coming any time soon.
We see that Mashiah could come in any situation. Of course, this does not mean that we should now misbehave ח"ו to bring the Geula. (Just the opposite - we need to do our part and Hashem will do His. And both Ribbi Yehoshua and Ribbi Eliezer agree that Teshuva must come one way or another.) It just means that we should not automatically assume that if the groundhog sees its shadow, we're in for many more days of winter. עת הזמיר הגיע - spring could come much earlier than anyone expects in our current situation.
The second Beit Hamikdash was destroyed in the year 68CE (according to our tradition, כמנין חיים). This means that we now have been missing our Beit Hamikdash for 1945 years. (Many prayer books instruct us to insert the number of years since the Hurban in the Tish'a Be'av liturgy.) 1945 is the gematria of the following verse which describes Shelomo Hamelech blessing Israel after the completion of the Beit Hamikdash:
May we merit to limiting the Hurban to a long-enough 1945 years and seeing only blessing and the promised consolation, speedily in our days. Amen.
7 Comments:
BS"D
That what the Gemara said that Moshiach comes only in a generation that is entirely worthy or entirely unworthy, both are talking about our generation.
On the one hand, even our greatest gedolim will admit that they too qualify as "not deserving" according to the standards of Torah and Piety set by our fathers. At the same time, even the greatest Poshei Yisroel, are all innocent of any aveirus, since all the aveirus are a result of "meikach taus" - a mistake caused by ignorance, in that sense our generation is entirely meritorious.
The challenges we see today are driving us towards Teshuva, now this is not just Teshuva over sins, but return to One (as the Sefer Yetzirah says), if only one person will truly Return to One, he will eveal the inherent Adchdus in Klal Yisroel.
Live lectures on Tesha B'Av snf Mashiah concept
http://www.learntorah.com/lt-home.aspx
WHY IS MOSHIACH NOT HERE YET?
אנחנו כבר עומדים "עכשיו" באמצע תשעה באב, וע"י התמרמרות מביאים את הגאולה, תשעה באב בעצמו אחר חצות נמצאים כבר בפחות אבילות, ומתנחמים ומתחזקים, כי לידת נשמת המשיח היא בתשעה באב "היום" ממש
כי על ידי ההתמרמרות דהיינו התפלות והבכיות והקבלות טובות, שאנחנו עושים בתשעת הימים ופרט בתשעה באב, זה בונה את ירושלים דהיינו הגאולה שלמה, וכיון שכבר עבר רוב היום שעומדים כבר אחרי חצות, על כן על ידי העבודה שעשינו בוודאי גרמנו בזה לידת אורו ונשמתו של משיח בן דוד מן השמים, ואע"פ שעברו כל כך הרבה שנים... אבל באמת כל שנה ושנה הזמן נעשה יותר קרוב לגאולה שלמה ע"י משיח צדקינו
ישנם הרבה ששואלים מה נקרא לידת משיח? כבר כל כך הרבה שנים (1943 שנים) שמדברים על לידת משיח ועדיין לא רואים שמופיע לנו הגאולה שלמה, ולמה זה כך
כולנו צריכים לזכור שבאמת כל שנה נעשה חלק מלידת המשיח, זה דבר שנעשה לאט לאט, כמו כל התיקונים שנעשים על ידינו לאט לאט, וכל אחד שיש לו חלק בזה מתקן חלק שלו (של נשמתו) שיש לו בחורבן בית המקדש, הוא עושה חלק שלו עבור הגאולה, עבור בנין הבית המקדש, וכשכל אחד מזרע ישראל יגמור התיקון שלו כולו, אזי יופיע המשיח
העבודה של התפלות, והבכיות, ואהבת חינם, שנעשית על ידינו כל שנה ושנה, זה מה שמקרב את הגאולה את המשיח, ואם היינו מתאמצים יותר כראוי הייתה כבר מזמן מופיעה הגאולה שלמה, אמנם מכיון שאין אנחנו לא מתאמצים מספיק (אע"פ שבודאי הצדיקים שבכל דור עושים עבודתם במסירת נפש כראוי)אם כן חסר השלמות של עבודה של כל ההמון עם ישראל, בכל זאת מחכים לנו בשמים להתאמץ בעבודת השם, כי אם תבוא הגאלה שלמה רק בזכות הצדיקים, אזי לא יהיה לשאר ההמון זכות קיום לגאולה
ורבותינו כבר אמרו לנו, שרק מי שהשתדל בעצמו גם לקרב את הגאולה שלמה, רק הוא יזכה לקבל פני משיח צדקנו, כמ"ש (בנוסח יגדל) "ישלח לקץ הימין משיחנו לפדות מחכי קץ ישועתו", ומכיון שאנחנו מתעצלים ועושים רק מעט כל שנה לכן ה"ז נמשך הגלות כ"כ הרבה זמן, כי הקב"ה שאוהב אותנו, אינו רוצה שאנחנו נפסיד את כל האושר הזהות, של הגאולה, אבל כאשר יגיע סוף הזמן של "בעתה" שאז כבר א"א לגאולה שלמה להתעכב עוד, אז ייסגר השער של התיקונים וזמן התשובה לשם יתברך, ומי שלא זכה עד אז יפסיד לראות הגאולה שלמה ח"ו, מש"ה אנחנו צריכים וחייבים להתחזק ולשוב בכל לבבינו לשם יתברך שמו
Nice post, although I disagree that we are heading towards a situation of "Dor Shekulo Hayav". Here in Eretz Yisrael, with all of our difficulties, there are so many positive things going on.
Read Yosifon and you will get a better perspective on just how good our generation is.
Amen!
Since we are now into summer, what "spring" are you talking about?
Cosmic, you're absolutely right. I take back what I said and probably shouldn't have said it. I got caught up in all the negative news lately.
Neshama, I was referring to the allegorical "spring" mentioned in Shir Hashirim chapter 2.
היסח הדעת" "With the coming of Mashiach, the L-rd your G-d will circumcise your heart..to love the L-rd your G-d with all your heart and all your soul, for the sake of your life," because G-d alone is literally your whole life.That is why this love stems from the depth of the heart, from the truly innermost point, as mentioned above, and transcends the faculty of daat. Therefore, too, Mashiach will come when Israel in general are "caught unawares." His coming is the manifestation of the innermost point whic his universal and the emergence of the universal Shechinah from exile and captivity forever more.Similarly, every particular spark of the Shechina, inherent in the soul of every Jew, emerges for the moment from exile and captivity during that "momentary life which is prayer"_during the service of his heart, from the depth of his heart, from the innermost point which becomes divested of the "foreskin" and soars upwards to cleave to Him with a fierce passion,in the spirit of the phrase, "for the sake of your life," And this, too_a man may be considered to be in a state of היסח הדעת , for this state transcends the daat of man and his meditation on the greatness of G-d. Rather, it is a kind of gift granted by G-d from heaven from the radiation of the Supreme Countenance, as it is written, May G-d make is countenance shine upon you," and as it is written, "And the L-rd, your G-d, will circumsise your heart".In other words, daat is absent because it has been transcended_the individual's Divine spark, his personal Shechinah, so to speak, is redeemed from captivity through means that transcend reason and daat (from Lessons in Tanya)
Post a Comment
<< Home