Pekida and Tzemiha
Interesting Midrashim on Pekida:
1: Shemot Rabba Parsha 3
אמור להם פקוד פקדתי אמר לו מסורה היא בידם מיוסף שבלשון הזה אני גואלם לך אמור להם זה הסימן מהו פקד פקדתי פקד במצרים פקדתי על הים פקד להבא פקדתי לשעבר ואת העשוי לכם במצרים כלומר אני פוקד על המצריים מה שעושים לכם כמה דאת אמר (ש"א טו, ב) פקדתי את אשר עשה לך עמלק. ואומר אעלה אתכם אמור להם כמו שאמרתי ליעקב אביהן כן אעשה ומה אמר לו (בראשית מו, ד) ואנכי אעלך גם עלה וכן יעקב אמר לבניו (שם מח, כא) והיה אלהים עמכם והשיב אתכם וגו' מיד ושמעו לקולך למה שמסורת גאולה הוא בידם שכל גואל שיבא ויאמר להם פקידה כפולה גואל של אמת הוא
2: Shemot Rabba Parsha 4
אמר רבי חמא בן שתים עשרה שנה נתלש משה רבינו מבית אביו למה כן שאילו גידל בבית אביו ובא ואמר להן לישראל המעשים לא היו מאמינים בו שהיו אומרים אביו מסרה לו לפי שיוסף מסרה ללוי ולוי לקהת וקהת לעמרם ולכך נתלש מבית אביו וכשהלך והגיד לישראל כל הדברים לפיכך האמינו בו שנאמר (שמות ד, לא) ויאמן העם
3: Pirkei D'Ribbi Eliezer Perek 48 (47?):
ר' אליעזר אומ' חמשה אותיות שנכפלו בכל האותיות שבתורה כלם לסוד גאולות כ"ף כ"ף אברהם אבינו נגאל מאור כשדים שנ' לך לך מארצך מ"ם מ"ם נגאל בו יצחק אבינו מיד פלשתים שנ' לך מעמנו נו"ן נו"ן נגאל בו יעקב אבינו שנ' הצילני נא מיד אחי פ"א פ"א בו נגאלו אבותינו ממצרים שנ' פקוד פקדתי צד"י צד"י בו עתיד הב"ה לגאול את ישראל משעבוד ארבע מלכיות ולאמר להם צמח צמחתי לכם שנ' ואמרת אליו כה אמר ה' צבאות לאמר הנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח וכלם לא נמסרו אלא לאברהם אבינו ואברהם מסרן ליצחק ויצחק מסרן ליעקב ויעקב מסר סוד הגאולה ליוסף שנ' ואלהים פקוד יפקוד אתכם ויוסף בנו מסר סוד הגאולה לאחיו ואמ' להם פקוד יפקוד אלהים אתכם ואשר מסר סוד הגאולה לסרח בתו וכשבאו משה ואהרן אצל זקני ישראל ועשו האותות לעיניהם הלכו אצל סרח בת אשר אמרו לה בא אדם אחד אצלנו ועשה אותות לעינינו כך וכך אמרה להם אין באותו ממש אמרו לה והרי אמ' פקוד יפקוד אלהים אתכם אמרה להם הוא האיש העתיד לגאול את ישראל ממצרים שכן שמעתי מאבא פ"א פ"א פקוד יפקוד מיד האמינו העם באלהיהם ובשלוחו שנ' ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' את עמו
On this last Midrash, the מהרש"ם explains that this idea is hinted to in the verse:
מִכְּנַף הָאָרֶץ זְמִרֹת שָׁמַעְנוּ, צְבִי לַצַּדִּיק
The letters of מכנף - we heard already - we're "צבי"=anticipating the letter צ, which represents the final Ge'ula - may it come speedily in our days.
6 Comments:
Here is the secret of his name. May the soul of the reader be blessed.
Tsemach, indeed. From what does Moshiach sprout? From She'ol.
He must arise from the waters of She'ol and he shall then be called Chuyah, חויה.
Chuyah, revived.
Moshiach is from Edom. Hence, Chuyah: GOO-Yah, GOOd is HaShem.
Chuyah is thus like Tuvyah, Good is HaShem - the name of the soul of Moshiach.
Also: Chuyah is Tuvyah. They saw that Moshe was good. Chuyah is "good one" in the language of Edom.
Also: Go-Yah, GO-d is HaShem. Two half names for G-d, one from Edom, one from Israel. Chu-Yah. Together they make the Name One.
Also: the Chet is a fixed Heh, Chuyah is in fact The Name, but with one Heh fixed with the smallest of fixes to make the Name One.
His name as redeemer is Moshe. Being Mushah from the waters of She'ol, spiritually and physically, he is Mosheh others from death to life.
Yes, the Tsaddik represents the final Geula, but don't forget the Mem and the Chet. Together they are Tsemach. This is the secret.
Tsadee is the letter for the month of Shevat. America began its attack on Saddam Hussein in the First Gulf War on Rosh Chodesh Shevat.
משה חויה. פעמיים לא מבטאים את ה''ה-הסופית. האותיות האחרות הן אותיות מושיח
לפי הדקדוק חויה כתוב עם קבוץ ולא עם ו''ו. ובזה יש עניין זגול
עניין גדול
"Nu"? And therefore what?
Does there always need to be a "therefore"?
Therefore, you learned something new today.
Post a Comment
<< Home